Uncategorized

آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analytics آموزش سیرتا پیاز

 

 

آموزش استفاده از google analytics | گوگل آنالیتیکس

 

 

 ” آموزش قدم به قدم راهنمای کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | Google Analytics “

رايگان بودن گوگل آناليتيکس باعث شده است تا خيلي ها استفاده از اين ابزار ارزشمند و کامل را به ديگر ابزارها ترجيح دهند. استفاده از گوگل آناليتيکس تا حدودي براي هر کسي آسان است. حتي اگر زياد هم به زبان انگليسي تسلط نداشته باشيد و يک وبمستر معمولي باشيد مي توانيد از گوگل آناليتيکس براي بررسي و تحليل سايت خود استفاده کنيد.

جالب است بدانيد گوگل آناليتيکس در بين کاربران ايراني با نام هاي گوگل آناليتيک، گوگل آناليز و گوگل آناليتيکز هم نام برده مي شود.

در اين مقاله قصد دارم در مورد اينکه چگونه مي توانيم از گوگل آناليتيکس استفاده کنيم صحبت کنم. البته تحليل ها در گوگل آناليتيکس بسيار زمان بر است و نمي شود در يک مقاله تمام آن ها را بيان کرد ولي اين مقاله تا حدودي به شما کمک مي کند تا با نحوه کار کردن و استفاده از گوگل آناليتيکس آشنا شويد.

خيلي از دوستان هنوز که هنوزه کار با گوگل آناليتيکس را بلد نيستند و همين باعث شده است تا از اين ابزار ارزشمند هرگز استفاده نکنند. پس اگر مشتاق هستيد تا از گوگل آناليتيکس استفاده کنيد ولي نمي دانيد چه طور؟ با من تا انتهاي اين مقاله همراه باشيد.
 
چرا بايد از گوگل آناليتيکس استفاده کنيم؟

قبل از هر چيز پاسخ دادن به اين سوال براي همه ما مهم است. چرا بايد از گوگل آناليتيکس استفاده کنيم؟ پاسخ به اين سوال شايد خيلي پيچيده نباشد. به طور کلي هر وب سايتي نياز به يک تحليل گر قوي دارد. هيچ وب سايتي بدون تحليل و بررسي ترافيک ورودي اش نمي تواند موفق باشد. البته اين براي کسب و کارهاي اينترنتي واقعي و هدفمند صادق است.

منظورم اين است که شايد گوگل آناليتيکس براي يک سايت دانلود فيلم يا موزيک چندان کارايي نداشته باشد! ولي براي يک فروشگاه اينترنتي مسلما کاربردهاي بسياري خواهد داشت.

اکثرا افرادي که از گوگل آناليتيکس استفاده مي کنند بيشتر براي اين است که بازديد روزانه يا ماهانه سايت شان را چک کنند. فکر مي کنند گوگل آناليتيکس فقط براي بررسي ترافيک سايت کاربرد دارد. ولي بايد بدونيد که اصلا اينطور نيست! گوگل آناليتيکس فراتر از تصورات اين افراد است. همانطور که قبلا هم گفتم گوگل آناليتيکس اطلاعاتي را در اختيار شما قرار مي دهد که توسط آن مي توانيد کسب و کارتان را به کلي متحول کنيد.
 
برخي از اطلاعاتي که گوگل آناليتيکس در اختيار شما قرار مي دهد :

چند نفر از سايت شما ديدن کرده اند؟

چه کساني و از کجا وارد سايت شما شده اند؟

مخاطبان تان بيشتر در چه زمان هايي به سايت شما سر مي زنند؟

مخاطبان تان بيشتر به چه موضوعاتي علاقه دارند؟

بيشتر مخاطبان شما خانم هستند يا آقا؟ ميانگين سني شان چند است؟

کاربران سايت شما بيشتر موبايلي هستند يا دسکتاپي؟

کاربران سايت تان دقيقا چه کار مي کنند؟ از کجا وارد مي شوند و به کدام صفحات مي روند؟
و از کدام صفحات خارج مي شوند؟

چقدر در جذب مخاطب و وفادار کردن شان موفق بوده ايد؟

ترافيک ورودي سايت شما بيشتر از چه جاهايي بوده است؟

هدفمندترين ترافيک سايت تان از چه جاهايي تامين شده است؟

براي بازدهي بيشتر، بهتر است بيشتر روي چه منابعي تمرکز کنيد؟

بررسي کمپين هاي ايميلي، تبليغات کليکي و گوگل ادوردز به صورت حرفه اي

آيا محتواي سايت شما براي مخاطبانتان جذاب بوده است؟

صفحاتي که بيشترين بازديد را داشته است کدامند؟

کاربران فعال سايت شما چند درصد از کل کاربرانتان را تشکيل مي دهند؟

کاربران تان بيشتر چه عبارات و کلماتي را در سايت تان جست و جو مي کنند؟

کاربراني که از سايت شما خريد کرده اند از کجا آمده اند؟ و چه ويژگي هايي دارند؟

بررسي سرعت سايت و راه حل هايي براي افزايش سرعت سايت

و بسياري از موارد حرفه اي ديگر که بررسي آن ها موجب مي شود بتوانيد به طور کلي
ترافيک هدفمند بيشتري را جذب کنيد و در نهايت کسب و کارتان را متحول کنيد. البته در
ادامه به ديگر موارد هم اشاره خواهم کرد.

 
گوگل آنالیتیکس اطلاعات و امکانات متنوع و همچنین رایگانی را در اختیار شما قزار میدهد.  تحليل و بررسي داده ها هميشه مهم بوده است و کمک بسياري به کسب نتايج بهتر مي کند. هر مدير وب سايتي براي رسيدن به موفقيت هاي بيشتر بايد هميشه از يک تحليل گر قوي استفاده کند. واقعا چه چيزي بهتر از گوگل آناليتيکس تا بهتر سایت خود مدیریت کنید.!

شما هم اگر تا بدین روز از این سایت و ابزار خبر نداشتید توصیه میکنم حتما و حتما این سایت رو تست کنید و شده یکبار از امکانات متنوع اش استفاده کنید.


توصیه میکنم : مقاله این ۷ اشتباه را در سئو سایت خود نکنید را مطالعه بفرمایید.

شروع آموزش کار کردن با گوگل آناليتيکس

نصب و راه اندازي گوگل آناليتيکس کار بسيار ساده اي است. براي فعال سازي گوگل آناليتيکس روي وب سايت تان ابتدا بايد با اکانت جي ميل به اکانت خود خود لاگين کرده باشيد و سپس توي گوگل عبارت Google Analytics را سرچ کنيد. يا بهتر است مستقيما وارد آدرس https://analytics.google.com/analytics شويد. بعد از ورود به اين صفحه روي دکمه Sign Up کليک کنيد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 
در صفحه بعد فرمي مشاهده مي کنيد که بايد اطلاعات وب سايت خود را تکميل کنيد. در قسمت Acount Name نامي براي اکانت گوگل آناليتيکس خود انتخاب کنيد. در قسمت Website Name هم نام وب سايت خود و در قسمت بعدي آدرس دقيق وب سايت خود را وارد کنيد. سپس دسته بندي موضوعي وب سايت خود را انتخاب کنيد و محدوده زماني خود را نيز مشخص کنيد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

 
در قسمت بعدي چند گزينه مشاهده مي کنيد که به صورت پيش فرض آناليتيکس از شما مي خواهد که انتخابشان کنيد. به طور کلي با انتخاب اين گزينه ها به گوگل آناليتيکس اين اجازه را مي دهيد که به داده هاي وب سايت شما دسترسي کامل داشته باشد و هر زماني که لازم بود شما را پشتيباني کند. پيشنهاد من هم اين است که تمام گزينه هاي را به صورت پيشفرض انتخاب کنيد. سپس روي Get Tracking ID کليک کنيد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

 
در قسمت بعدي صفحه اي ظاهر مي شود و از شما مي خواهد قوانيني که گوگل آناليتيکس تعيين کرده است را قبول کنيد. در اين صفحه دو قسمت وجود دارد که بايد تيک هر دو قسمت را بزنيد. سپس روي Accept کليک کنيد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

 

 

 

 


 

 

بعد از اين که قوانين را قبول کرديد اکانت شما در گوگل آناليتيکس ساخته مي شود و مستقيم وارد صفحه زير مي شويد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

 
تمام ابزارهاي گوگل براي اينکه بتوانند با وب سايت شما ارتباط برقرار کنند کد پيگيري دارند که آن را بايد درون وب سايت تان قرار دهيد. کدي که در تصوير بالا مشاهده مي کنيد را بايد در تگ Head سايت خود قرار دهيد. فرقي نمي کند وب سايت شما داراي چه سيستم يا سايت سازي است. مهم اين است که تگ Head آن را پيدا کنيد و اين کد را درون آن قرار دهيد.

اگر وب سايت شما وردپرسي است کار ساده اي در پيش داريد. در پيشخوان وردپرس خود از قسمت نمايش / ويرايشگر را انتخاب کنيد. سپس مانند تصوير زير پوشه Header.php را انتخاب کنيد و کد را درون تگ Head قرار دهيد و روي ذخيره کليک کنيد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

 
تمام شد گوگل آناليتيکس روي وب سايت شما فعال شد. ولي بايد ۲۴ ساعت صبر کنيد تا گوگل آناليتيکس بتواند داده هاي وب سايت شما را نشان دهد.
 

نگاهي اجمالي به قسمت هاي مختلف گوگل آناليتيکس

قبل از اينکه بخش هاي مهم گوگل آناليتيکس را با هم بررسي کنيم بهتر است نگاهي اجمالي بر قسمت هاي مختلف آن داشته باشيم تا بدانيم هر قسمت چه کاربردي براي ما دارد. سپس به صورت جداگانه به سراغ هر بخش رفته و جزئيات بيشتري را با هم بررسي خواهيم کرد.
خانه (Home) : در اين قسمت مي توانيد نگاهي اجمالي به وضعيت سايت خود داشته باشيد.

اکثر اطلاعاتي که در اين قسمت به شما نمايش داده مي شود به صورت پيش فرض روي ۷ روز گذشته است. که براي دسترسي به آمار دقيق تر بايد روي گزينه پايين هر بخش يعني overview کليک کنيد.

مثلا در ۷ روز گذشته تعداد کاربران فعال شما چقدر بوده است. چه مقدار از آن ها به اهدافي که تعيين کرده ايد تبديل شده اند. در ۷ روز گذشته چقدر درآمد داشته ايد. ميزان ماندگاري کاربران در ساعات و روزهاي مختلف به چه صورت بوده است. در ۷ روز گذشته بيشترين ورودي وب سايت شما از چه کشورهايي بوده است.

اطلاعاتي نظير ميزان فروش محصولات، تعداد اهداف انجام شده و بيشترين صفحات بازديد شده هم در اين قسمت موجود است.
 
شخصي سازي (Customization) : در اين قسمت ۴ گزينه وجود دارد. در قسمت Dashboards مي توانيد ميزکارهاي شخصي سازي شده براي خود درست کنيد.
در قسمت Custom Reports هم مي توانيد گزارش هايي را به صورت شخصي سازي شده براي خود درست کنيد. مثلا گزارشي مربوط به يکي از رويداد ها يا اهداف خود با متريک هاي مشخصي که خودتان تعيين کرده ايد.

در قسمت Saved Reports مي توانيد گزارش هايي را که در قسمت هاي مختلف ذخيره کرده ايد را مشاهده کنيد. هر گزارشي که ذخيره مي کنيد مستقيما در اين قسمت قابل مشاهده هستند.

و در قسمت Custom Alerts هم مي توانيد هشدار هايي را به صورت شخصي سازي شده براي خود تعيين کنيد. مثلا مي توانيد هشداري تعيين کنيد تا زماني که فروش شما بيشتر از ۱۰۰ هزار تومان در روز شد ايميلي به صورت اعلان براي شما ارسال شود.
 
اطلاعات لحظه‌اي (Real-Time) : در اين قسمت مي توانيد به صورت زنده وضعيت بازديدکنندگان سايت خود را بررسي کنيد. در لحظه چه تعداد بازديدکننده فعال روي سايت خود داريد؟ هم اکنون در کدام يک از صفحات سايت شما حضور دارند؟  از چه منابعي وارد سايت شما شده اند؟ از چه کشورهايي آمده اند؟ و بررسي رويداد ها و اهدافي که تعيين کرده ايد به صورت لحظه اي در اين قسمت امکان پذير است.
 
مخاطبان (Audience) : در اين قسمت مي توانيد ويژگي هاي رفتاري مخاطبان سايت خود را به صورت کامل بررسي کنيد. کاربران فعال سايت شما چقدر هستند؟ چه ميزان براي شما ارزش دارند؟ دقيقا در سايت شما چه کار مي کنند؟ از چه شهر ها و کشور هايي آمده اند؟ ميانگين سني شان چقدر است؟ جنسيت آن ها چيست؟ و اطلاعات مهم ديگري که در ادامه مفصل در مورد آن ها توضيح مي دهم.
 
نحوه جذب (Acquisition) : در اين قسمت مي توانيد ترافيک ورودي سايت خود را بررسي کنيد. ترافيک هايي که از سوشال مديا، کمپين هاي تبليغاتي، گوگل ادوردز و … دريافت کرده ايد چه ويژگي هايي دارند. به طور کلي مي توانيد کيفيت ترافيک ورودي خود را از منابع مختلفي که به دست آورده ايد را بررسي کنيد.
 
رفتار (Behavior) : در اين قسمت مي توانيد رفتار کاربران تان را با سايت خود تحليل  و بررسي کنيد. تعامل کاربران با سايت شما چگونه بوده است و چه طور با قسمت هاي مختلف سايت شما برخورد کرده اند. مهمترين قسمت اين بخش بررسي صفحات سايت از نظر بانس ريت، ميزان ماندگاري کاربران در آن ها و سرعت بارگذاري مي باشد که هميشه قابل توجه مديران سايت ها بوده است.
 
تبديل‌ ها (Conversions) : منظور از تبديل يا Conversion تبديل بازديدکننده به اهداف خاصي است که ما از قبل تعيين کرده ايم. به عنوان مثال تبديل بازديد کننده به کاربر سايت يا تبديل کاربر به خريدار. براي استفاده از اين قسمت بايد اهداف خود را از قبل در قسمت Admin تعيين کنيد. همچنين براي ايجاد رويداد ها يا اهداف پيچيده و حرفه اي تر نياز داريد گوگل آناليتيکس خود را به گوگل تگ منيجر متصل کنيد تا گوگل بتواند به بخش هاي مختلف سايت شما دسترسي کامل داشته باشد. که کمي طولاني است و نمي توان در اين مقاله بازش کرد. سعي مي کنم در آموزش هاي بعدي مفصل در اين مورد صحبت کنم.
 
کشف کردن (Discover) : در اين قسمت آموزش هايي در رابطه با بخش هاي مختلف گوگل آناليتيکس وجود دارد که اگر به زبان انلگيسي مسلط هستيد مي توانيد از آن ها استفاده کنيد. اين قسمت راهنماي کامل و جامعي براي يادگيري قسمت هاي مختلف گوگل آناليتيکس مي باشد.
 
ادمين (Admin) : در قسمت ادمين مي توانيد تنظيماتي را که مربوط به اکانت گوگل آناليتيکس و سايت تان هست و همچنين گزارش هاي دريافتي را انجام دهيد. قسمت هاي مهمي که در اين بخش وجود دارند تنظيمات مربوط به ايجاد اهداف و فعال کردن قسمت فروشگاه سايت است.
 
خب تا اينجا متوجه شديد هر قسمت از گوگل آناليتيکس چه کاربرد هايي دارد. از اين به بعد قصد داريم به بررسي ۴ بخش مهمي که هر مدير وب سايتي هميشه با آن ها سرو کار دارد بپردازيم.
 

توصیه میکنم پست این ۷ عادت باعث میلیونر شدن شما در کسب و کار اینترنتی میشود را یکبار مطالعه کنید.

 

کاربرد قسمت Audience در گوگل آناليتيکس

همانطور که قبلا هم اشاره کردم در اين بخش مي توانيد شناخت کاملي از مخاطبان وب سايت خود داشته باشيد. يکي از مهمترين و جذاب ترين بخش هاي گوگل آناليتيکس که خيلي از مديران وب سايت ها، بيشتر گزارش هاي اين قسمت را تحليل مي کنند بخش Audience يا همان مخاطبان در گوگل آناليتيکس است.
 

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts 

 

ديد کلي (Overview) :

در اين قسمت مي توانيد اطلاعات کلي درباره کاربرانتان به دست بياوريد.
مطابق تصوير زير در قسمت انتخاب تاريخ مي توانيد بازه زماني دلخواه خود را براي مشاهده گزارش ها تعيين کنيد. همچنين با انتخاب گزينه Compare To مي توانيد دوبازه زماني مشخص را براي مقايسه انتخاب کنيد.

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

 
مطابق تصوير زير در قسمت Overview مي توانيد متريک مورد نظر خود را براي مقايسه انتخاب کنيد. به صورت پيشفرض متريک اول روي Users مي باشد. مثلا شما مي توانيد متريک دوم را روي New Users قرار دهيد تا مقايسه بين کاربران جديد از کل کاربران را انجام دهيد.
 
همچنين با کليک روي گزينه + Add Segment مي توانيد ترافيک ورودي مورد نظر خود را تعيين کنيد. مثلا با انتخاب گزينه Mobile کاربران موبايلي که در بازه زماني مشخص وارد سايت شما شده اند را روي نمودار مشخص مي کند.

همچنين نمودار گزارش ها را مي توانيد روي هفته، ماه يا حتي ساعت تنظيم کنيد.
نمودار دايره اي شکل که با رنگ سبز و آبي از هم متمايز شده اند هم ميزان کاربران جديد و کاربران بازگشتي يا همان کاربران وفادار به سايت تان را نشان مي دهد. هرچه کاربران وفادار به سايت شما بيشتر باشد مسلما براي شما بهتر خواهد بود.

نکته مهم : دوره يا Sessions به معني فعال بودن کاربر در سايت شما است. معمولا مدت زمان انقضاء دوره ها ۳۰ دقيقه مي باشد. به عبارتي اگر کاربري وارد سايت شما شود و آن را ترک کند و بعد از ۳۰ دقيقه دوباره وارد سايت شما شود يک دوره جديد براي او ثبت مي شود. به عنوان مثال ممکن است هر کاربر در روز در بازه هاي زماني مختلف ۵ بازديد از صفحات سايت شما داشته باشد. در اين حالت يک بازديد کننده (User) با ۵ دوره يا Sessions محسوب مي شود.
 


توصیه میکنم : پست چگونه یک کسب و کار اینترنتی را از صفر شروع کنیم را یکبار مطالعه بفرمایید.

گزينه هاي ديگري که در اين قسمت مشاهده مي کنيد به شرح زير مي باشند :

Users : تعداد کل کاربران (آي پي يکتا)

New Users : تعداد کاربران جديد سايت شما

Sessions : تعداد بازديد هاي هر کاربر از سايت شما (بازديد هاي تکراري هم حساب مي شوند)

Number of Sessions per User : تعداد بازديد ها يا دوره هاي ايجاده شده به ازاي هر کاربر

Pageviews : تعداد کل صفحات ديده شده توسط کاربران

Pages / Session : ميانگين صفحات ديده شده توسط کاربران

Avg. SessionDuration : ميانگين ماندگاري کاربران در سايت

Bounce Rate : ميزان نرخ خروج کاربران از سايت
 
در انتهاي صفحه هم مي توانيد اطلاعاتي در مورد زبان، شهر و کشور، سيستم عامل و مرورگر کاربران تان به دست آوريد که در قسمت هاي بعدي مي توانيد مفصل تر به اين اطلاعات دسترسي داشته باشيد.

کاربران فعال (Active Users) :
در اين قسمت مي توانيد ميزان کاربران فعال سايت خود را در بازه هاي زماني مشخصي با هم مقايسه کنيد.

 
ارزش کاربران جذب شده (Lifetime Value) :

در اين قسمت مي توانيد ارزش کاربران جذب شده خود را بدست آوريد. به صورت پيشفرض متريک اول روي Revenue Per User است. يعني ارزش مادي هر کاربر در ۹۰ روز گذشته پس از اولين جذب به چه صورت بوده است. که مي توانيد گزينه هاي ديگر را نيز انتخاب کنيد.
البته به صورت پيشفرض بازه زماني روي ۹۰ روز گذشته است که شما مي توانيد بازه زماني دلخواه خود را انتخاب کنيد.
در قسمت پايين هم مي توانيد ترافيک ورودي از کانال هاي مختلف را بررسي کنيد و ببينيد کاربراني که براي شما بيشترين ارزش را داشته اند از کجاها آمده اند.
نکته مهم در اين قسمت اين است که ارزش کاربران را شما مي توانيد با چيزي که مد نظرتان است بررسي کنيد. مثلا در متريک اول مي توانيد ارزش را روي تکميل اهداف (Goal Completions) قرار دهيد.
 
Cohort Analysis :
در اين قمست مي توانيد ميزان موفقيت در جذب کاربرانتان را بررسي کنيد. به صورت پيشفرض متريک اصلي روي User Retention يعني حفظ کاربر است.
در نمودار موجود در اين قسمت مي توانيد بررسي کنيد مثلا از روز اولي که کاربراني وارد سايت شما شده اند تا هفت روز بعد از اولين ورود چه تعداد از آن ها کاربران سايت شما شده اند و چند درصد از آن ها دوباره به سايت شما بازگشته اند.
 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts


 

 

User Explorer :
در اين قسمت مي توانيد تمام کارهايي که کاربران فعال تان در سايت شما انجام داده اند را بررسي کنيد. مثلا بيشتر به چه صفحاتي مراجعه کرده اند. چه اهدافي را تکميل کرده اند يا چه محصولاتي را خريده اند. در اين قسمت، گوگل آناليتيکس براي هر کاربر فعال سايت شما يک آيدي در نظر گرفته است که با کليک روي آن مي توانيد به اطلاعات کاملي در مورد هر کاربر دسترسي داشته باشيد.
 
اطلاعات جمعيت‌ شناختي (Demographics) :
در اين قسمت مي توانيد جنسيت و ميانگين سني کاربران سايت تان را بررسي کنيد. براي بسياري از کسب و کارها مهم است که ميانگين سني کاربرانشان چقدر است يا بيشتر کاربرانشان خانم هستند يا آقا؟ اين قسمت به ترسيم پرسوناي مخاطب بسيار کمک مي کند.
 

 

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

علاقه مندي ها (Interests) :

در اين قسمت هم مي توانيد علاقه مندي هاي کاربران تان را تشخيص دهيد. مثلا کاربرانتان بيشتر به موضوعات علمي و فناوري علاقه مند هستند يا بازي هاي کامپيوتري؟
همچنين در اين قسمت مي توانيد متوجه آن شويد که کاربرانتان بيشتر به چه محصولاتي در چه موضوعاتي علاقه مند هستند.
اين قسمت به شدت به سايت هاي محتوا محور کمک مي کند تا محتواي پر طرفداري براي کاربرانشان توليد کنند.
 

 اطلاعات جغرافيايي (Geo) :

در اين قسمت هم مي توانيد اطلاعاتي در مورد شهر يا کشور و همچنين قاره کاربراني که به سايت شما وارد مي شوند را به دست آوريد.
 

رفتار (Behavior) :

در اين قسمت مي توانيد رفتار کاربران قديمي و کاربران جديد سايت تان را بررسي کنيد. همچنين مي توانيد ميزان درگير شدن کاربران با سايت تان را نيز بررسي کنيد.
 

فناوري (Technology) :

در اين قسمت مي توانيد اطلاعاتي در مورد سيستم عامل، مرورگر و شرکت ارائه دهنده اينترنت کاربران تان به دست بياوريد.
 

موبايل (Mobile) :

در اين قسمت مي توانيد دستگاه هاي موبايلي که کاربرانتان از طريق آن ها وارد سايت تان شده اند را بررسي کنيد. برند و مدل گوشي و همچنين رزولوشن هاي دستگاه هاي کاربرانتان را در اين بخش مي توانيد بررسي کنيد.
 

معيار سنج (Benchmarking) :
 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts


 

 

در اين قسمت مي توانيد سايت خود را با ديگر سايت هايي که در حوزه کاري شما هستند مقايسه کنيد. در واقع اين قسمت يک نوع معيار سنج براي سنجش سايت شما با سايت هاي هم حوزه تان است. در اين قسمت مي توانيد سايت خود را در متريک هاي مختلف مثل ميزان ماندگاري کاربران در سايت، ميزان بانس ريت، تعداد کاربران و … در کانال هاي مختلف با توجه به معياري که خودتان مشخص کرده ايد بررسي کنيد.
 

جريان کاربران (User Flow) :

در اين قسمت هم مي توان جريان کاربران تان در سايت را مشاهده کنيد. اينکه از کجا وارد سايت شده اند و بيشتر به کدام صفحات رفته اند. به صورت پيشفرض ورودي ها را بر اساس کشور نشان مي دهد که با توجه به نياز خود مي توانيد آن را تغيير دهيد. مثلا با انتخاب Social جريان ورودي هايي که از شبکه هاي اجتماعي دريافت کرده ايد را نشان مي دهد.
 

کاربرد قسمت Acquisition در گوگل آناليتيکس

اين قسمت مربوط به جذب کاربران است. در قسمت Acquisition مي توانيد بررسي کنيد که ترافيک ورودي شما از چه کانال هايي بوده است. در اين قسمت مي توانيد کيفيت ترافيک ورودي سايت تان را ببينيد. مثلا بيشتر خريداران محصولات تان از چه کانال هايي وارد شده اند يا بيشتر بازديد کننده هاي سايت تان از چه کانال هايي تبديل شده اند.
 
در قسمت Overview مانند ديگر بخش ها مي توانيد اطلاعات کلي در مورد نحوه جذب و تعامل کاربران سايت تان را مشاهده کنيد. در نمودار Top Channels مي توانيد بيشترين ترافيک ورودي سايت خود را از کانال هاي مختلف مشاهده کنيد. در قسمت Users تعداد کاربران جذب شده را مي توانيد مشاهده کنيد و در قسمت Conversions ميزان نرخ تبديل کاربر به مشتري را مي توانيد مشاهده کنيد.

 

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts


 

 
اما در نيمه دوم صفحه سه گزينه اصلي را در جدول زير مشاهده مي کنيد. بخش اول Acquisition است که مربوط به ميزان جذب کاربران از کانال هاي مختلف مي باشد. بخش دوم Behavior است که ميزان تعامل کاربران جذب شده به سايت شما را نشان مي دهد و بخش سوم Conversions است که نرخ تبديل کاربر به مشتري را در کانال هاي مختلف نشان مي دهد. اين سه قسمت در گوگل آناليتيکس به ABC معروف هستند.
 

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 

تمام ترافيک (All Traffic) :

در اين قسمت مي توانيد کل ترافيک سايت تان از کانال ها و سورس هاي مختلف را بررسي کنيد. ميزان تعامل ترافيک ورودي با سايت تان و همچنين تعداد مشترياني که هر کانال براي شما داشته را بررسي کنيد.
 

تبليغات گوگل (Google Ads) :

در اين قسمت مي توانيد ترافيک ورودي از کمپين هاي تبليغات در گوگل تان (گوگل ادوردز) را بررسي کنيد. در اين قسمت مي توانيد اطلاعات کاملي را از کمپين هاي گوگل ادوردز خود به دست آوريد. در قسمت کمپين ها هم ABC را داريد و مي توانيد ميزان کليک، نرخ هر کليک، ميزان درآمد حاصل از هر کلمه يا عبارت کليدي، ميزان تعامل بازديدکنندگاني که از کمپين ادوردزتان وارد سايت تان شده اند و موارد ديگر را به طور کامل بررسي کنيد.
 

کنسول جستجو (Search Console) :

در اين قسمت مي توانيد گوگل وبمستر تولز خود را به گوگل آناليتيکس تان متصل کنيد و اطلاعات کاملي را از کنسول جست و جوي خود در گوگل آناليتيکس داشته باشيد و بررسي کنيد.
علاوه بر جايگاه کلمات کليدي، ميزان کليک يا نرخ کليک مي توانيد ميزان تعامل کابران با سايت تان که از طريق گوگل آمده اند را بررسي کنيد.
 

شبکه هاي اجتماعي (Social) :

در اين قسمت هم مي توانيد به صورت تخصصي ترافيکي که از طريق شبکه هاي اجتماعي دريافت کرده ايد را تحليل و بررسي کنيد.
 

کمپين ها (Campaigns) :

در اين قسمت مي توانيد تمام کمپين هاي خود را بررسي کنيد. به عنوان مثال کمپين هاي ايميلي يا کمپين هاي تبليغات کليکي و همچنين کمپين هايي که خودتان به صورت دستي راه اندازي کرده ايد که به UTM معروف هستند.
نکته مهم اين است که در تمام بخش ها مي توانيد به صورت کامل تحليل هاي خود را از ترافيک ورودي تان داشته باشيد. اينکه چقدر در سايت تان مانده اند يا چقدر از آن ها به خريدار تبديل شده اند و …
 

کاربرد قسمت Behavior در گوگل آناليتيکس

اين قسمت هم يکي از مهمترين قسمت ها در گوگل آناليتيکس مي باشد. در اين قسمت مي توانيد رفتاري که کاربران تان با سايت شما داشته اند را کامل بررسي کنيد.
در قسمت Overview مي توانيد يک ديد کلي از رفتار کاربران با سايت تان داشته باشيد. اينکه چه تعداد صفحه ديده اند. چه تعداد بازديد غير تکراري انجام داده اند. ميزان پرش کاربران از سايت يا ميزان ماندگاري کاربران در سايت تان را مي توانيد مشاهده کنيد. همچنين مي توانيد ميزان تعامل کاربران با رويداد هاي شما و عباراتي که بيشتر در داخل سايت تان سرج شده است را مشاهده و بررسي کنيد.
 

جريان رفتار (Behavior Flow) :

در اين قسمت مي توانيد مسير رفتار کاربرانتان را مشاهده کنيد. به صورت پيشفرض روي لندينگ پيج است که مي توانيد آن را به گزينه هاي ديگر مد نظرتان تعيير دهيد.
 

محتواي سايت (Site Content) :

شايد اين بخش در قسمت Behavior مهمترين گزينه باشد. شما در اين قسمت مي توانيد اطلاعات بيشتري در مورد نحوه تعامل کاربران تان با صفحات سايت تان به دست بياوريد. مثلا پر بازديد ترين صفحات سايت تان کدام ها بوده اند؟ ميانگين حضور کاربران در آن صفحات چقدر بوده است؟ ميانگين نرخ پرش چقدر بوده است؟ ميزان درآمد زايي هر صفحه براي شما چقدر بوده است و اطلاعات ديگري که نشان دهنده کيفيت محتواي سايت تان مي باشد.
در قسمت بعدي که Content Drilldown نام دارد مي توانيد ميزان تعامل کاربران در هر زير دامنه يا هر دسته بندي را بررسي کنيد.
قسمت بعدي Landing Pages است که مي توانيد اطلاعات دقيق تري را از صفحات ورودي خود به دست آوريد.
و در نهايت در قسمت Exit Pages هم مي توانيد ميزان خروج از صفحات سايت تان را مشاهده کنيد.
 

سرعت سايت (Site Speed) :

در اين قسمت مي توانيد اطلاعات کاملي در مورد زمان بارگذاري صفحات سايت تان بدست بياوريد. در قسمت Overview مي توانيد سرعت بارگذاري سايت تان را در مرورگر هاي مختلف تست کنيد که قضيه بسيار مهمي است.

 

 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts


 

 

در قسمت Page Timings مي توانيد ميانگين سرعت بارگذاري صفحات سايت تان را مشاهده کنيد.

در قسمت Speed Suggestions هم مي توانيد از پيشنهاد هاي خود گوگل براي بهبود سرعت بارگذاري صفحات سايت تان استفاده کنيد.
 

جستجوي سايت (Site Search) :

در اين قسمت مي توانيد جست و جو هايي که توسط کاربرانتان در سايت تان انجام شده است را بررسي کنيد. مثلا بيشتر چه عبارت هايي را در سايت تان جست و جو کرده اند يا در چه صفحاتي بوده اند و جست و جو هاي خود را انجام داده اند. با بررسي اين قسمت مي توانيد متوجه آن شويد که کاربرانتان بيشتر به دنبال چي هستند.
البته اين قسمت را بايد در بخش Admin فعال کنيد و به صورت پيشفرض غير فعال است.
 

رويدادها (Events) :

در اين قسمت مي توانيد وضعيت رويدادهايي که از قبل ايجاد کرده ايد را مشاهده کنيد. مثلا مي توانيد رويدادي مربوط به کليک روي يک دکمه خاص ايجاد کنيد و در اين قسمت کاربراني که با رويداد شما تعامل داشته اند را بررسي نماييد. همينطور مي توانيد صفحاتي که در آن رويدادهاي شما انجام شده است را مشاهده کنيد.
البته رويداد ها را بايد توسط گوگل تگ منيجر در آناليتيکس خود فعال کنيد.
 

کاربرد قسمت Conversions در گوگل آناليتيکس

در اين قسمت مي توانيد وضعيت تبديل هاي سايت خود را مشاهده کنيد. ممکن است منظور از تبديل، تبديل بازديد کننده به کاربر يا خريدار باشد. در اين قسمت بخش جداگانه اي براي بررسي وضعيت فروش محصولات سايت وجود دارد که در ادامه به آن مي پردازيم.
 

اهداف (Goals) :

در اين قسمت مي توانيد وضعيت اهداف خود را بررسي کنيد. ممکن است شما هدفي براي تبديل کاربر به مشتري تعيين کرده ايد يعني هر کسي که خريدي از سايت شما انجام داد جزء هدف تعيين شده شما باشد. يا ممکن است عضويت بازديدکننده اي در سايت شما هم هدف تعيين شده شما باشد.
 

 

اموزش کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس | google analyticts

 

 


 

همچنين در اين قسمت مي توانيد آدرس هاي اهداف خود و قيفي که کاربران طي کرده اند تا به اهداف شما تبديل شوند را به صورت کامل مشاهده کنيد.
 

فروشگاه آنلاين (E-Commerce) :

با فعال کردن بخش فروشگاه اينترنتي خود در گوگل آناليتيکس مي توانيد به بررسي کاربراني که از سايت شما خريد کرده اند به طور دقيق تر بپردازيد.
در اين قسمت شما مي توانيد قيف فروش سايت خود را به صورت کامل و دقيق بررسي کنيد. اينکه چه تعداد از بازديدکنندگان وارد فروشگاه سايت و صفحه محصولات تان شده اند؟ چه تعداد از آن ها محصولات تان را به سبد خريد شان اضافه کرده اند؟ چه تعداد از آن ها از خريد خود منصرف شده اند و در نهايت چه تعداد از آن ها خريد خود تکميل کرده اند.
نکته مهم اين است که شما با توجه به ترافيک ورودي به فروشگاه تان مي توانيد اين بررسي ها را انجام دهيد و اين قسمت به صورت مستقيم به بهينه سازي فرايند خريد در سايت شما کمک خواهد کرد.
همچنين مي توانيد وضعيت فروش محصولات سايت تان را در بازه هاي زماني مختلف بررسي کنيد.
 
مسيرهاي چند کاناله (Multi-Channel Funnels) :

در اين قسمت مي توانيد بررسي کنيد کاربراني که در فانل هاي اهداف شما وارد شده اند چه ويژگي هاي داشته اند. مثلا چند نفر از افرادي که در قيف هاي اهداف شما وارد شده اند بدون تکميل هدف شما از آن خارج شده اند؟ يا مثلا چه تعداد از کساني که براي اولين بار وارد هدف شما شده اند هدف شما را تکميل کرده اند؟ يا چه تعداد از کساني که اهداف شما را ترک کرده اند بعد از مدتي دوباره وارد قيف اهداف شما شده اند و آن ها را تکميل کرده اند؟
 
اختصاص (Attribution) :
اين قسمت مربوط به اين مي شود که بيشتر تبديل هاي شما از طريق چه کانال هايي انجام شده است.
 

صحبت های پایانی و اتمام مقاله

خب در این مقاله سعی کردیم فقط قسمت های مهم گوگل انالیتیکس رو بهتون معرفی کنیم ولی این ابزار امکانات بسیار زیاد و متنوعی هم دارد که اگر عمری بود در آینده آموزش اش رو در اختیارتون قرار میدیم.


دوستان اگر بخواهیم این ابزار رو کامل و مفصل توضیح بدیم نیاز به یک آموزش ویدویی چندین ساعته هست ، پس سعی کردیم در این مقاله حدالمقدور بصورت خلاصه یک سری از مطالب رو خدمتتون عرض کنیم.

توصیه میکنم در این زمینه مقاله بسیار خوب تاثیر منفی اعتماد به نفس بیش از اندازه | نابود نشید | روانشاسی رو هم یکبار مطالعه کنید.


متشکرم ازتون که یک بار دیگه حوصله کردید و در کنار ما بودید ، امیدوارم از این آموزش هرچند مختصر و اما مفید لذت و استفاده کافی را برده باشید. اگر سوالی هست در قسمت نظرات بفرمایید در خدمت شما هستیم.

 

اتمام مقاله /

منبع : Bia2Mah.ir

موفق و پرسود باشید.

Hafez Najafi

سلام حافظ هستم :) علاقه بی حد و حسبی به دنیای آنلاین و کسب و کار آنلاین دارم ؛ امیدوارم از مطالب و آموزش هایی که براتون میزاریم ، رضایت کافی رو داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید

بسته
بسته